مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

سنگر مجازی روحانی شهید سلمان خدادادی تیرکلایی / تارنمای اختصاصی انتشار آثار حاج یونس حبیبی(میثم)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

یکی از شاهکارهای  مهندسی و معماری جهان پـــــــل ورســــــک است که به عنوان مهمترین و مرتفع ترین پل خط آهن شمال ایران مطرح است .با نگاه به چشم انداز راه آهن ایران، چه در شمال هنگام عبور از قله های رفیع البرز وچه در جنوب هنگام گذر ازبلندای دره وکوههای سخت وبلند به آسانی می توان به اهمیت وعظمت آن پی برد. ازاین پل که شهرت جهانی نیز دارد و نام آن در تمامی آثاری که پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد ، با عنوان پل پیروزی  یاد شده است . پل ورسک از کارهای برجسته  شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax (کمپ ساکس ) است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله ساخته شده است. به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد، این پل به شماره 1534 در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است . پل ورسک ، در دره ورسک واقع در ۸۵کیلومتری جنوب قائم شهر در محور سوادکوه قرار دارد و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم مرتبط می نماید. شکوه و عظمت  این  پل که دوکوه بزرگ  و صعب العبور عباس آباد را به یکدیگر اتصال می دهد، حقیقتی غیرقابل انکار است که حتی جهانگردان خارجی نیز به آن اذعان دارند ودر برابر اراده آهنین طراحان وسازندگان آن سرتعظیم فرود می آورند. امروزه  پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه های  سیاحتی کشور نیز به حساب می آید. گفتنی است در سال ۱۳۲۰ که نیروهای متفقین در زمان جنگ جهانی دوم وارد ایران شدند، یکی از دلایل پیروزی خود را دراین جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند. از طرفی ، نخست وزیر وقت انگلیس(چرچیل) نیز پل ورسک را پل پیروزی لقب داد. سازنده این پل یک معمار اتریشی به نام  والتر اینگر در سال 1310 هجری شمسی است و نام آن بر گرفته از نام روستای ورسک واقع در قسمت شمالی این پل می باشد. جمعیت روستای ورسک در زمان احداث پل 20خانوار  بوده است . به روایت بومیان منطقه، در هنگام افتتاح این پل ، به فرمان رضا شاه ، مهندس والتر به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا در صورت تخریب این پل اولین کشتگان  این حادثه خود او  و خانواده اش باشند و  به این ترتیب اطمینان سازه ساخته شده، ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد . این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است . حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است .طول کلی پل حدودا 73  متر است. هزینه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲میلیون و۶۰۰هزار تومان بوده است.

نظرات  (۱)


وقتی‌ کسی‌ رو پیدا کردی ؛

که کنارش بدون هیچ دلیلی ،

فقط به خاطر اینکه کنارشی ! خوشحالی‌ ....

دیگه به درک که بقیه چی‌ میگن !

کنارش باش و از کنار هم بودن لذت ببر

salam..mamnon sar mizanin....movafagh bashin 
پاسخ:
سلام ، متشکر از شما.
یا علی...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">