مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

سنگر مجازی روحانی شهید سلمان خدادادی تیرکلایی / تارنمای اختصاصی انتشار آثار حاج یونس حبیبی(میثم)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
 
به گزارش فرهنگ نیوز ، بعد از پایان جنگ جهانی دوم و همزمان با آغاز جنگ سرد ،آمریکا که جایگزین انگلیس در معاهدات بین المللی شده بود برای کنترل و تضعیف شوروی کمونیستی با همکاری عربستان، افراد و گروه های تکفیری را در قالب القاعده سازماندهی می کنند و آنها را در علیه شوروی سابق در افغانستان به کار می گیرد.
 
اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، القاعده و گروه های تکفیری کارکرد های جدید و در عین حال  چند منظوره ای در چارچوب سیاست های آمریکا پیدا کردند. کنترل و تسلط بر منطقه خاورمیانه و دسترسی آسان به منابع عظیم انرژی این منطقه همواره جزء سیاست های کلان ایالات متحده بوده است.
 
بعد از حادثه 11 سپتامبر در سال 2001 که توسط همین افراد و گروه های مورد حمایت آمریکا و با یک سناریوی از قبل طراحی شده توسط سیاست مداران این کشور پایه ریزی شده بود، کاخ سفید شرایط را فراهم می کند تا با شعار مبارزه با تروریست و با به راه انداختن جنگ و حضور نظامی در منطقه، جهت رسیدن به اهدافش در خاورمیانه سعی می کند سیاست حفظ وضع موجود در منطقه که 4 دهه به آن متکی بود را تغییر دهد.
 
مبارزه با تروریست کلید کاخ سفید برای باز کردن درب های خاورمیانه به روی ارتش کشورش بود تا با حضور نظامی و دخالت مستقیم در منطقه تمامی معادلات را به نفع منافع ملی آمریکا بر هم زند .در راستای تغییر سیاست حفظ وضع موجود در خاورمیانه توسط آمریکا کالین پاور وزیر خارجه وقت این کشور خبر از رونمایی از طرحی می دهد که کلیات سیاست کاخ سفید را برای آینده خاورمیانه ترسیم می کرد. پروژه ای که تحت عنوان خاورمیانه بزرگ به جهانیان معرفی شد تنها بخشی از استراتژی امنیت ملی آمریکا و اسرائیل برای کنترل اوضاع در خاورمیانه و مقابله با اسلام گرایی است که توسط فردی یهودی به نام برنارد لوییز طراحی شده است.
 

 
برنارد لوییز خاور شناس انگلیسی یهودی الاصلی است که تابعیت آمریکایی دارد. لوییز را به خاطر نظریه هایش صاحب پیچیده ترین و خطرناک ترین تئوری های قرن برای تفکیک جهان اسلام و عرب از پاکستان تا غرب می شناسند. مجله وزارت دفاع آمریکا اولین نشریه ای بود که این نظریه را به چاپ رساند.
 
لوییز تاکنون کتاب ها  مقالات بسیاری را با موضوعاتی درباره اسلام و مسلمانان نوشته است. کتاب ها و مقالاتی که همگی در چارچوب تحقیر و تضعیف مسلمانان و تأمین منافع امنیت و گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی تهیه شده اند.
پروژه آمریکایی صهیونیستی خاورمیانه بزرگ که در سال 2001 توسط کارشناسان سازمان های پژوهشی آمریکا تنظیم و مورد تأیید دولت این کشور قرار گرفت در برگیرنده ابعاد و اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری در قبال کشور های خاورمیانه به ویژه مسلمانان است. این طرح با نگاه توسعه غربی و بر مبنای پذیرفتن عقب ماندگی کشورهای واقع در این منطقه تدوین شده، به ظاهر سعی دارد با اجرای اصلاحات اساسی در بنیان های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع مسلمان این عقب افتادگی را جبران کنند.
 

قسمت اول خاورمیانه بزرگ | دانلود فیلم
 
آمریکا معتقد است با اجرای این طرح کشورهای خاورمیانه به سوی دموکراتیزه شدن سوق داده خواهند شد. در حوزه سیاست تلاش خواهد شد با استقلال دموکراسی با الگوی غربی نوع حکومت و دستگاه های حکومتی این کشورها دست خوش دگرگونی های اساسی شوند. در بحث اقتصاد کشورهای گروه 8 متعهد می شوند با ارائه کمک های مالی به صورت وام های کلان به دولت های منطقه در بهبود شرایط اقتصادی کشورهای منطقه تلاش کنند و در حوزه فرهنگی نیز سعی می شود با ارائه یک الگوی فرهنگی و تغییر در ساختارهای فرهنگی کشورهای مسلمان خاورمیانه ، مردم این کشورها را به سوی فرهنگ غرب پیش ببرند.
 
اما اصلی ترین هدف پروژه خاورمیانه بزرگ، تجزیه و تفکیک کشورهای منطقه بر اساس مرزهای جغرافیایی است. بعد از اینکه برنارد لوییز کلیات تجزیه و تفکیک کشورهای خاورمیانه را طراحی و ارائه کرد، راف پیترز سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا مسئول آن شد تا نقشه جغرافیای تجزیه کشورهای این منطقه را ترسیم کند.
 
طبق نقشه ترسیم شده پیترز، کشورهای سوریه و عراق به 3 کشور، لبنان به 8 کشور، کشورهای شمال آفریقا به 6 کشور، مصر و سودان به 9 کشور مجزا، ایران و پاکستان و افغانستان در مجموع به 10 کشور و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز به 3 کشور تجزیه خواهند شد و کشور فلسطین طبق خواسته رژیم صهیونیستی برای همیشه از روی نقشه جغرافیایی محو می گردد و کشورهای اردن و یمن نیز به سرنوشت کشور فلسطین دچار خواند شد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان طرح خاورمیانه بزرگ را باید یک طرح امپریالیستی با چهره و ظاهری دموکراتیک دانست که تنها یک هدف را دنبال می کند. تفکیک و تجزیه کشورهای بزرگ و تأثیر گذار منطقه به کشورهای کوچک و ضعیف در راستای گسترش مساحت اراضی رژیم اشغال گر قدس و براساس رویای حکومت صهیونیستی عظیم تا فرات.
 
با پیاده سازی این پروژه و تضعیف سیاسی کشورهای منطقه، رویای شیرین تسلط بر فلسطین و کل خاورمیانه توسط رژیم صهیونیستی تحقق می یابد و امنیت این رژیم که از بزرگترین دغدغه های غرب و آمریکا است نیز فراهم خواهد شد.
طرح خاورمیانه بزرگ که توسط دولت بوش تهیه و به جهان ارائه شد واکنش های مختلفی در سطح بین المللی به همراه داشت. اروپا نسبت به عملی بودن این طرح شک داشت و نگران این مسأله بود که سیاست جدید کاخ سفید موجب تشدید بی ثباتی و فروپاشی کشورهای منطقه شده و نو محافظه کاران آمریایی با استفاده از این پروژه ابتکار عمل را در خاورمیانه به دست گیرند.
 

 
ژاک شیراک رئیس حمهور وقت فرانسه در این خصوص به دولت مردان هشدار می دهد و می گوید تحریک منطقه برای ایجاد تغییرات بنیادی می تواند موجب فرو افتادن به دام مهلک جنگ تمدن ها شود. این طرح که در عمل با مشکلات عدیده ای مواجه شد هرگز تمام و کمال به اجرا در نیامد و بعد از ایجاد پاره ای اصلاحات مجددا در سال 2004 احیا گردید.
 
در قسمت بعد با طرح اصلاح شده خاورمیانه بزرگ و با حامیان و اسپانسرهای این طرح بیشتر آشنا خواهیم شد.
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">