مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

مسیر 57 / route 57

مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آغاز (57) تا اکنون

سنگر مجازی روحانی شهید سلمان خدادادی تیرکلایی / تارنمای اختصاصی انتشار آثار حاج یونس حبیبی(میثم)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

پاسدار کیست؟

پاسدار کسی است که در حساس ترین لحظه های تاریخ، از میان خلق برمی خیزد و همچون دژی مستحکم، مردانه و شجاعانه برای رسیدن به حق و حقیقت و حفظ جامعه از سقوط و تباهی، گام برمی دارد.

مفهوم پاسداری

پاسداری معنای گسترده ای دارد؛ پاسداری از مرزها، پاسداری از ارزش ها، پاسداری از جامعه اسلامی، پاسداری از نفس و... .
پاسداری گاه با نیروی بازو و گاه با سخن گفتن و بیان حقایق صورت می گیرد. پاسدار انقلاب اسلامی، تنها یک لفظ نیست. یک واقعیت است. بدین معنا که اگر کسی بخواهد برخلاف مسیر اسلام عملی انجام دهد، وظیفه هر مسلمانی است که از اسلام و ارزش های اسلام پاسداری کند. به تعبیر امام خمینی رحمه الله: «پاسداری از اسلام و قرآن کریم، همان صراط مستقیمی است که در نماز از خدا طلب می کنیم».1
بنابراین، پاسدار بودن فقط به داشتن لباس و نشان نظامی نیست. مرزبانان کشور، نیروهای انتظامی، دانشمندان عرصه علم و پژوهشگران، هر یک از کیان و استقلال و شرف کشور دفاع می کنند و پاسدار به شمار می آیند.

ماهیت و فلسفه وجودی پاسدار و پاسداری

امام خمینی رحمه الله، پاسدار و پاسداری را ادامه زنجیره نبوت و امامت از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و از حضرت محمد صلی الله علیه و آله تا امام حسین علیه السلام و از امام حسین علیه السلام تا انقلاب مهدی و برپایی کامل حکومت عدل الهی می داند و پاسدار را پاسدار حق و قرآن و اسلام برمی شمارد. ایشان، پاسداران را سربازان خدا و سربازان امام زمان معرفی می کند. امام خمینی رحمه الله، پاسداری از اسلام را بالاترین پاسداری می داند و آشکارا به پاسداران دستور می دهد که اسلام را حفظ کنند و به نسل آینده انتقال دهند.2
فلسفه وجودی سپاه پاسداران، حفظ دست آوردها و اهداف موردنظر انقلاب اسلامی است. انقلابی که ریشه های فساد و وابستگی را قطع و نهال پاک ایمان و استقلال را در کشور و در دل امت ایران، بارور و با رحمت ولایت، آن را آبیاری کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره های گوناگون زمانی، درگیر مبارزه با انواع توطئه ها و تهدیدهای دشمنان بر ضد انقلاب اسلامی بوده و برای خنثی سازی آنها تلاش کرده است.3

ارزش و مقام پاسدار و پاسداری

امام خمینی رحمه الله، معمار بزرگ انقلاب، ارزش پاسدارانی را که برای خدا خدمت می کنند، چنین بیان می کند:
پاسداران، از ارکان کشور هستند؛ مجاهدانی که هم در پشت جبهه ها و هم در جبهه های نبرد علیه کفار مجاهدت می کنند. پاسداران، همان مجاهدان فی سبیل اللّه هستند که مقامشان بزرگ تر از آن است که گوهر زیبای عمل خود را به عیار پست دنیا محک بزنند. آنان، فرزندان دفاع مقدس و پرچم داران عزت مسلمین و سپر حوادث کشورند.4

پاسدار در کلام پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله

ارزش پاسداری و مرزبانی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
یک روز مرزبانی در راه خدا از یک ماه شب زنده داری و روزه داری بهتر است.5

چشمان نگهبان

پیامبر اسلام می فرماید:
دو چشمند که آتش به آنها نمی رسد: چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که شب ها در راه خدا نگهبانی دهد.6

ایثار و فداکاری؛ ویژگی اصلی پاسدار

حماسه های خون باری که پاسداران در سراسر میهن اسلامی آفریده اند، نمایش دهنده ایثار و فداکاری این فرزندان راستین انقلاب است. پاسداران با تجهیزات اندک و با نفراتی کم، در مقابل کفر جهانی و مزدوران آنان جنگیدند. آنان در مقابله با عناصر ضدانقلاب داخل کشور و در نبرد با ارتش تجاوزگر بعث عراق، پیش از اینکه به اسلحه خود تکیه کنند، به ایمان خود تکیه می کردند.

مردمی بودن پاسدار

آنچه هویت اصلی پاسداران را تشکیل می دهد، مردمی بودن آنان است. یعنی هیچ گونه فاصله ای میان پاسداران و مردم وجود ندارد و آنان از بطن توده ها جوشیده اند. پاسداران، همراهان راستین مردم هستند و برای اسلامی می کوشند که محبوب دل مردم است. بنابراین آنان را می توان خدمت گزاران مردم و اسلام دانست.

پاسداری از مرزها، رمز رستگاری

پاسداری و حفظ مرزهای کشور اسلامی از هجوم و تجاوز دشمن، یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظیفه های سپاه و تک تک پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آید. خداوند در آیه دویست سوره آل عمران می فرماید:
ای اهل ایمان! در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و آماده و مراقب کار دشمن و خداترس باشید امید است که پیروز و رستگار شوید.
این آیه که آشکارا بر پاسداری از میهن اسلامی و مقابله با تجاوز دشمن ستمکار دلالت دارد، رمز رستگاری را در مقابله با دشمن و پاسداری و حفظ سرزمین اسلامی از هجوم حملات دشمنان می داند.

دعای امام سجاد علیه السلام درباره مرزبانان

ـ پروردگار من! مرزهای اسلام را از حمله دشمنان در پناه خود محفوظ بدار و مرزبانان ما را در ایفای وظایفی که به عهده دارند، حمایت کن و عطایا و مواهب خود را درباره آنان تکمیل فرمای. بر شمار سربازان ما که از مرزهای ما پاس می دارند، بیفزای و حربه آنان را بر ضد دشمن کارگر کن و سنگرشان را از آسیب شکست در امان دار و جمعیتشان را هنگام دفاع از پریشانی ایمن ساز و به تدبیر خویش، صفوفشان را به هم پیوند ده و رشته وحدت و وصلتشان را از هم مگسل و هدفشان را همواره یکتا گردان و در سایه صبر و صولت، پیروزشان فرمای و حیله های نظامی شان را همیشه با پیروزی مقرون دار.
ـ پروردگارا! جان سربازان ما را که در مرزها خدمت می کنند، با فروغ علم بیفروز و آنچه را نمی دانند، به آنان بیاموز و آنچه را نمی شناسند، به آنان بشناسان و چشمشان را در بینایی توانا گردان تا آن حقایقی را که نمی توان دید، ببینند. در آن هنگام نیز که سربازان ما بر قلب دشمن حمله می آورند، یاد دنیا را از ضمیرشان به در آور تا به دلربایی های فریبنده اش فریب نخورند و خود را نبازند. جمال زیور و زر را در برابرشان از جلوه برانداز تا به هوای زیور و زر به دشمن پشت نکنند و از توش و توان در نمانند... .7

پیام کوتاه

در آرم سپاه پاسداران، همه ماهیت آن قابل جست وجوست. لا یعنی نه، لا یعنی نفی همه وابستگی ها و تعلقات و این مفهوم حقیقی آزادی و استقلال است. آزادی از بندگی غیر. استقلال ما نیز در نفی همه وابستگی هاست.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم مؤمن برآمده و بر آنها تکیه دارد و در کنار پیر میدان های کلاسیک ارتش جمهوری اسلامی ایران و گردان های رزمی ـ مهندسی جهاد سازندگی، مجموعه ای را ساخته که اکنون یکی از بزرگ ترین قدرت های نظامی جهان است.
و اکنون شما ای پاسداران عصر حاضر و انقلاب اسلامی! به حسین بن علی علیه السلامکه به راستی پاسدار حرمت انسانیت و آزادمردی بود و به پاسداران قرآن کریم اقتدا کنید. حق پاسداری از اسلام و انقلاب اسلامی را به خوبی ادا کنید و این جایگاه بزرگ را که جایگاه پیامبران و اولیای خداوند است به خوبی پاس دارید.
آنان را که از مرگ می ترسند، از کربلا می رانند. پاسداران، جنگاوران عرصه جهادند که راه حقیقت را از میان هاویه آتش جسته اند. آنان ترس را مغلوب کرده اند تا فتوت آشکار شده و به سرچشمه فنا ره یابند.
اکنون پاسداران مرز علم و دانش، ایران را به قدرتی هم سنگ با بزرگ ترین قدرت های جهان تبدیل کرده اند. این نه از آن جهت است که ما صاحب تکنولوژی پیشرفته هستیم یا گام های بلندی در زمینه توسعه اقتصادی برداشته ایم، این قدرت الهی است که همه دنیا را دیر یا زود به سوی ما خواهد کشید و پرچم اسلام را بر فراز همه بلندی های جهان به اهتزاز در خواهد آورد.
جنگ تحمیلی که آتش نمرودیان بود، عرصه ای برای شکوفایی استعدادهای رزمی و وجدان های بیدار آزادمردان شد. از سوی دیگر، نیرنگ دشمنان و پوشالی بودن قدرت آنان را برملا کرد. اکنون ای جوانان دانشمند و غیور ایرانی! نوبت شکوفایی استعدادهای علمی در زمینه تکنولوژی و انرژی هسته ای است. آفرین بر شما که چه خوب از مرزهای دانش کشور پاسداری می کنید.
آمادگی رزمی برای هر زمانی لازم است، ولی چیزی که اکنون ضروری است، تلاش در عرصه علم و توسعه تکنولوژی و فن آوری هسته ای است. دانشمندان ایرانی در عرصه فن آوری هسته ای، از حریم و استقلال و کیان کشور دفاع و پاسداری می کنند.
ای پاسداران عرصه علم! آیا تنها امریکایی های متمدن می توانند فن آوری هسته ای در اختیار داشته باشند و ما که در جهان سوم یعنی جهان غیرمتمدن ها(!) زندگی می کنیم، باید رنج قربانی شدن زیر چکمه های ژنرال های پنتاگون و نژادپرستان صهیونیست را بر خود هموار کنیم تا نظم اجتماعی لیبرالی که به گفته پوپر، بزرگ ترین دست آورد بشر است، نابود نشود.
پی نوشت ها:

2. برگرفته از سخنان امام خمینى رحمه الله در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، 2/7/1358.

3. امام خمینى رحمه الله، سپاه پاسداران در اندیشه امام خمینى رحمه الله، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، 1379، ص 3.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۱
چریک انقلاب

نظرات  (۴)

ما معتقدیم که عشق سر خواهد زد

بر پشت ستم کسی تیر خواهد زد

سوگند به هر چهارده آیه نور

سوگند به زخم های سرشار غرور

آخر شب سرد ما سحر می گردد

مهدی به میان شیعه برمی گردد

اللهم عجل لولیک الفرج


مهدی جان !

روا بود که گریبان ز حجر تو پاره کنم ...

دلم هوای تو کرده بگو چه چاره کنم ...

اللهم عجل لولیک الفرج

تا کسی رخ ننماید ز کسی دل نبرد

دلبر ما دل ما برد و ز ما رخ ننمود

اللهم عجل لولیک الفرج


خدایا !

تو آنچنانی که من دوست دارم...

پس مرا آنچنان کن که تو دوست داری

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه امین

 


سلام علیکم
وب بسیار خوب و بروزی دارید
لطفا" منو با عنوان صباحت لینک کنید
اطلاع بدید تا لینکتون کنم
فی امان الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">